„Szervezetfejlesztés a közép-magyarországi régióban lévő
önkormányzatok számára” Tartalomjegyzék Bevezetés. 4 Munkaköri leírás. 15 III. Szakmai hozzáértés: Készségek, képességek, képesítések. 17 Munkaköri leírás. 18 Alapadatok: 18 A munkavégzés helyszíne. 19 Munkavégzés ideje. 19 Munkabér, juttatások. 19 Állandó munkafolyamatok. 20 Materiális javak. 20 Immateriális javak. 21 III. Szakmai hozzáértés: Készségek, képességek, képesítések. 21 Képesítések. 21 Nyelvtudás. 21 Munkaköri leírás. 22 Alapadatok: 22 A munkavégzés helyszíne. 23 Munkavégzés ideje. 23 Munkabér, juttatások. 23 Állandó munkafolyamatok. 24 Materiális javak. 24 Immateriális javak. 25 III. Szakmai hozzáértés: Készségek, képességek, képesítések. 25 Képesítések. 25 Nyelvtudás. 25 Munkaköri leírás. 26 Alapadatok: 26 A munkavégzés helyszíne. 26 Munkavégzés ideje. 27 Munkabér, juttatások. 27 Állandó munkafolyamatok. 27 Materiális javak. 28 Immateriális javak. 28 III. Szakmai hozzáértés: Készségek, képességek, képesítések. 28 Képesítések. 28 Nyelvtudás. 28 Konkrét dokumentumok összevetése. 29 Összegzés. 31 Forrásjegyzék: 32 Bevezetés A tanácsadás céljaként azt tűztük ki a részt vevő felekkel, hogy rámutassunk arra, hogy a menedzser jellegű közigazgatás jegyében a hagyományos munkakörök átértékelődtek, újraértelmeződtek. Mindezek miatt a személyi kompetenciák erősítésére is nagy szükség van, illetve a meglévő munkaköri leírásokat újra kell értelmezni. Rögzítésre került a tanácsadás elején, hogy a Polgármesteri Hivatal tisztában van ezen változásokkal és tervezte SZMSZ-ének módosítását a hatáskörök, feladatok átértelmeződése miatt, azonban a Képviselő Testület ezen reformot – tekintettel a választások közelségére – már nem fogadta el, az új Képviselő Testületre hárul majd ezen reform kivitelezése. Ezt követően a tanácsadás keretében mindenki vázolta, hogy eredetileg milyen munkaköre jelenleg mely feladatokkal bővült. Példa: Az építési ügyek, eljárások vizsgálata folyamán megállapítható, hogy az ügyintéző szerepe és feladatai teljesen átértékelődtek. Az ügyintéző elsődleges feladata jelenleg a kapcsolattartás a Budakeszi központú hatóság és a helyi ügymenet viszonyában. Az ügyintézőnek megmaradt a tájékoztatási és tanácsadási kötelezettsége, azonban a kérelmeket már nem ő bírálja el. Feladatai nagyfokú adminisztrációs kötelezettséggel párosultak, munkakörében új elem az elektronikus ügyintézés, az ÉTDR feltöltések és a Takarnet rendszer teljes ismerete. Munkaköre jelenleg egyfajta modern jogsegély szolgálat. Új feladatai között megjelenik a település arculat- és jövőkép tervezésében való vezető és koordinációs részvétel, ennek keretében a civilszférával való folyamatos kommunikáció, kapcsolattartás. Az érintett ügyintéző kiemelte, hogy érdekes és megtisztelő feladat ez, mert a település jövőképét, vízióját erősítheti, ami eddig kizárólagos vezetői kompetencia volt. A régi munkaköre része volt a házszámozás, amely ma már nem aktuális, tekintettel arra, hogy a település átfogó házszám revíziója megvalósult. Ezt követően a tanácsadás keretében azt vizsgálták a részt vevők, hogy a megváltozott munkaköreikhez milyen személyi kompetenciákat tudnak párosítani. Az alkalmazott vizsgálati módszer a SWOT elemzés. Ez a technika egy-egy vizsgálati szempont tekintetében mér egymás mellé párosítható, pakolható dobozokban kompetenciákat, és nagy előnye, hogy mind a személy, mind a szervezet jól vizsgálható általa, illetve a kapott eredmények jól összehasonlíthatóak. A legelterjedtebb SWOT került ismertetésre és alkalmazásra, ahol a vizsgálati szempontok: erősség-gyengeség-lehetőség-veszély a munkakörök ellátása során. Hangsúlyozni szükséges, hogy először tehát azt vizsgáltuk, hogy a személyes képességek mennyire kísérik a megváltozott munkaköröket. Megállapításra került, hogy szinte mindenkinél megjelentek az alábbi elemek: Az erősségek körében kiemelték a helyismeret, esetlegesen a lakosság ismeretének fontosságát. Nagykovácsi még mindig hordozza a kistelepülésekre jellemző jegyeket, függetlenül az erős kitelepüléstől, még mindig léteznek a település eredeti „őslakosságának” összetartó jegyei. Mindezek miatt általános erősségként lett megjelölve az, ha az önkormányzati dolgozó egyben helyi lakos is. Fontosnak erősségként lett megjelölve a számítógépes ismeret, ami tökéletesen mutatja, hogy az e-ügyintézés irányába és elektronikus korszakba lépő közigazgatás milyen szakmai kihívásokat ad az alkalmazói körnek. Az önkormányzat dolgozói általánosan erősségnek tartják, ha valakinek több éves tapasztalata van a munkaköre terén. A gyengeségek körében a várakozásnak megfelelően meg is jelentek az erősségek inverzei. Hátrány, ha az ügyintézőnek nincs helyismerete, ha nem helyi lakos. A fluktuáció miatt folyamatosan van a Hivatalban egy pályakezdő közeg, akik kevésbé látják még át a folyamatokat, ezért nem is tudják olyan erősen uralni őket. Gyengeségként jelölték meg a részt vevő felek az infrastrukturális fejletlenségből fakadó problémákat. Kiemelt és általános gyengeség volt a résztvevőknél, hogy szinte mindannyian időkezelési problémákkal küzdenek. Egyrészről ennek okaként leterheltségük került feltárásra, illetve azt a megállapítást tették, hogy a time kontroll szerepét növelni szükséges a heti-napi időtervezés tekintetében, meg kell tanulniuk idő rangsorolni a feladatokat. E tekintetben azt a kezdő megállapítást tették a felek, hogy 3 nagy csoportba kell osztani a feladatokat egy ügyintézőnek: a fix, halasztást nem tűrő feladatok, a határidős, de tűréshatárral rendelkező és a konkrét határidővel nem bíró feladatok csoportjait látják szükségesnek kezelni a jövőre nézve. A részt vevők a munkakörök jobb ellátásának terén a legfontosabb lehetőségnek a képzések kiemeltségét tartják. Tisztában vannak a részt vevők azzal, hogy feladataikat csökkenteni nem lehet, azonban a kompetenciáikat növelni igen. Mindezek miatt az a javaslat született, hogy a jövőre nézve minél több képzés, tréning tartása szükséges. Kiemelték, hogy a munkakör jó minőségű betöltéséhez az infrastruktúra fejlesztése elengedhetetlen. A lehetőségek terén ezt a kérdést kiemelten kezelték, jobb eszközökkel magasabb színvonalon és hatékonyabban tevékenykedni. Bővíteni kell a helyismeretet, a nem helyi dolgozók esetében, ezzel is erősítve a hivatal és a helyi lakosok kapcsolatát. Nagyon fontos lehetőségként jelölte meg a legtöbb részt vevő azt, hogy a fluktuáció leállításával és egységes munkaszervezet létrehozásával hatékonyan lehet tevékenykedni. A veszélyek körében ismét csak megállapításra került, hogy az infrastrukturális fejlesztések elmaradása hosszú távon a munkakör hatékony betöltésének ellehetetlenüléséhez vezet. A felek sok konkrét példát hoztak fel. A tanácsadások keretében visszatérő probléma volt a fejlesztések átgondolatlansága is. Például modern nyomtatók kerültek beszerzésre, azonban költséges a működtetésük, mivel színes nyomtatók is, így egy szín kifogyása esetén leáll a gép, tehát ténylegesen a fejlesztés, bár megvalósult, nem érte el célját. Az elavult géppark mellett maga a Hivatal épülete is leromlott állagú, átfogó szerkezeti felújításra szorul. Amennyiben a fluktuációt a jövőre nézve nem tudja megszüntetni a vezetés, az esetben folyamatosan azzal kell szembe nézni, hogy a hatékonyságot csökkenti az egységes munkaszervezet hiánya és az, hogy a tevékeny munkavégzés rovására megy az új munkaerő felkészítése a feladatok elvégzésére. A részt vevők veszélynek jelölték általánosan azt a folyamatot, amely eredményeként a hatáskörök és illetőségek felső kezdeményezésre, felettes szerv utasítására átszervezésre kerülnek. Nehezen alkalmazkodnak ezekhez a változásokhoz, új és nehéz kihívásnak, veszélynek élik meg a szerkezeti, szervezeti reformokat a résztvevők. A részt vevők konkrét SWOT elemzései emellett egyéb megállapításokat is feltártak. Ismertetek egy konkrét elemzést:
- Munkakör erőssége:
- – széles látókört igényel
- – ügyfelekkel kapcsolattartás van
- – más hatóságokkal együttműködés
- – van eszközháttér
- – ügyosztályokkal jó munkakapcsolat
- – jó jogszabályi háttér
- Munkakör Gyengesége:
- – jogi képzettség hiánya
- – kevés döntési lehetőség, sok adminisztráció
- – utasítási kompetenciák kevertek
- felelősség nem tisztázott
- Lehetőségek:
- – helyettesítési rendszer kiépítése
- – területi fejlesztés
- – elektronikus ügyintézés bővítése
- Veszélyek:
- – jogszabályváltozások
- – több feladat
- – helyettesítés megoldatlansága
- – átszervezés, ami érinti a munkakört
- A közterület felügyelet, mint munkakör kapcsán feltárásra került, hogy a munkakört egy személy végzi, akinek el kell látnia az adminisztrátori, dokumentációs munkafolyamatokat is. Ez az idő azonban a helyszíni ellenőrzések rovására megy el, így a munkafolyamatok során egy csapdahelyzet alakul ki: az eredményesebb adminisztráció a helyszíni ellenőrzés és az annak során kiszabott bírságokból várható bevétel terhére megy.
- A gépjármű adó ügyeit és a hagyatéki ügyeket ugyanaz a személy végzi, mert az új SZMSZ nem hatályosult. A két munkakör nem párosítható, nincsenek közös ügymenet szálak.
- képzéseket szervez, folyamatosan törekszik az alkalmazotti kör jobbítására, fejlesztésére
- küzd a fluktuáció ellen, a fiatalítás célzott és próbál a fiatal, új alkalmazottaknak életpályát vázolni
- egységes vízióval ellátott jól működő munkaszervezetre törekszik
- infrastrukturális fejlesztéseket végez, amennyire a pályázatok és a saját rendelkezésre álló erőforrásai azt lehetővé teszik /legújabb projektje, amely egyes munkacsoportoknak jobb munkakörülményeket biztosít, az inkubátorház projekt/
- napirenden tartja a Szervezeti és Működési Szabályzat megújítását
- lehetőségéhez mérten új státuszokat nyit, állományt bővít és ezáltal a munkateher eloszlásán tud javítani
- Alapadatok:
- Munkavállaló neve:
- Munkakör megnevezése:
- Szervezeti egység:
- Munkáltató:
- Munkáltatói jogokat gyakorló személy:
- Közvetlen felettes:
- Munkavégzéshez szükséges egyéb inputokat biztosító személyek (maximum 5 fő):
- Munkakör indoka:
- Munkakör által elérni kívánt eredmény a szervezetben:
- A munkavégzés helyszíne
- Irányítószám:
- Város:
- Cím:
- Szoba:
- Jár-e külső helyszíni munkavégzéssel a beosztás?
- Külső munkavégzés helye:
- Munkavégzés ideje
- Munkaszerződés típusa:
- Amennyiben határozott idejű, mikor jár le?
- Próbaidő lejárta/amennyiben aktuális:
- Munkarendje:
- Munkaideje, ha fix munkaidő:
- Munkaideje órában/ hét:
- Munkabér, juttatások
- Munkabér: bértábla szerint
- Konstans munkafolyamatok
Szállító | Munkafolyamat/ Megállapodás | Belső ügyfél, külső ügyfél |
- Materiális javak
- Mely eszközökkel rendelkezik?
- Személygépkocsi:
- Kulcsok, melyeket használ:
- Tartozik- e anyagi felelősséggel a használt eszközökért?
- Immateriális javak
- E- mail:
- Telefonszámok:
- KÉPESÍTÉSEK
Képesítés megnevezése | Intézmény neve | Képesítés megszerzésének éve | Végzettség |
- NYELVTUDÁS
Nyelv | Szint | Év |
Szállító | Munkafolyamat/ Megállapodás | Belső ügyfél, külső ügyfél |
Polgármester | megállapodások előkészítése, projektek beszámolóinak előkészítése, előterjesztések készítése | belső |
Ügyfelek | Igazgatási ügyek | külső |
Munkatársak | Igazgatási ügyekben tanácsadás, kiegészítő munka | belső |
Szállító | Munkafolyamat/ Megállapodás | Belső ügyfél, külső ügyfél |
Polgármester | előterjesztések készítése, közterület felügyeleti-igazgatási ügyekben tájékoztatás | belső |
Ügyfelek | Közterület felügyeleti, birtokvédelmi ügyek | külső |
Munkatársak | Igazgatási, közterületet érintő ügyekben tanácsadás, kiegészítő munka | belső |
Szállító | Munkafolyamat/ Megállapodás | Belső ügyfél, külső ügyfél |
Jegyző | Adóügyek előkészítése, dokumentálás | belső |
Ügyfelek | Adó ügyek | külső |
Munkatársak | Adó ügyekben iktatás, szignálás, kiegészítő munka | belső |
- Mely eszközökkel rendelkezik?
- Személygépkocsi: nem
- Kulcsok, melyeket használ:iroda ajtó
- Egyéb materiális javak:
- Tartozik- e anyagi felelősséggel a használt eszközökért?
- a jogszabályi környezeti változások miatt a hatályos rendelkezések egyes részei elavultak
- a már kifejtett hivatali szervezeti változások
- vezetői felelősség, munkafolyamatok belső kontrolljának erősítése
- hatékonyabb munkavégzés
- Igazgatási Osztály
- Önkormányzati Osztály
- Pénzügyi Csoport
- Adó Csoport
- Hatósági Osztály
- Közszolgálati és Intézményi Osztály
- Műszaki és Beruházási Osztály
- Szervezési Osztály
- Pénzügyi- és Adó Osztály
- új SZMSZ a jövőre nézve
- lehetőség szerint új státuszok
- folytatódó infrastrukturális fejlesztések
- képzések
- egységes és modern irattározási és ügykezelési rendszer kialakítása
- fluktuáció csökkentése.
- tanácsadás megállapításai
- Nagykovácsi weboldala