„Szervezetfejlesztés a közép-magyarországi régióban lévő
önkormányzatok számára” Tartalomjegyzék Bevezetés. 3 A korábbi, felülvizsgált pályázat bemutatása. 5 Nagykovácsi Nagyközség Polgármesteri Hivatalának szervezetfejlesztése. 9 Kérdőíves felmérés. 17 Előző ÁROP szervezeti diagnózisa: 360 fokos helyzetkép. 22 BCG – Boston Consulting Group módszer 23 SWOT analízis. 27 Tanácsadói javaslattétel 30 Zárszó. 35 Bevezetés Jelen tanulmány célja:
- Tüzetesebben megismerjük az ÁROP 3A1 projektet, hogy a korábbi eredmények alapján képet kapjunk arról, mely tevékenységek és elemek azok, amelyek megvalósultak és mindennapi gyakorlattá váltak a Hivatal számára.
- Szükséges a megfelelő konzekvenciák levonása olyan munkatársak körében, akik a korábbi és a jelenlegi ÁROP projekt során is a Hivatalnál dolgoztak/dolgoznak, a korábbi résztvevőkkel kérdőíves felmérést készítünk. A kérdőív kitöltése során kapott válaszokból megtudhatjuk, hogy a résztvevők szerint mi az, ami beépült a gyakorlatba az akkori javaslatok közül és mi az, amit a mostani projekt kapcsán még erősítenünk kell a szervezetnél.
- Megvizsgáljuk, hogy az előző ÁROP szervezetfejlesztési tervéből mi az, ami beépítésre került és mi az, ami a jelenlegi ÁROP projekt kapcsán is fejlesztendő területként jelenik meg.
- Helyzetértékelési módszerek – pl. SWOT analízis, BCG mátrix
- Kérdőíves felmérés
- Bevezetés
- Jelen tanulmány célja
- Jelen tanulmány tartalma
- Korábbi, felülvizsgált projekt bemutatása, amelyből kiderül
- pályázat támogatásának összege
- projekt időtartama
- pályázat leírása
- pályázati szervezeti működése
- projekt célja
- projekt megvalósításának eszközeinek bemutatása
- Nagykovácsi Nagyközség Polgármesteri Hivatalának szervezetfejlesztése
- Szervezeti változás diagnosztizálása
- Kérdőíves felmérés kiértékelés
- BCG mátrix
- SWOT analízis
- Javaslattétel az eredmények tükrében
- Összegzés
Projekt megvalósításához az alábbi humánerőforrás áll rendelkezésre: A projektben közvetlenül 6 személy vesz részt, ebből a projekt végrehajtásához szükséges szakképzettséggel rendelkezett 2 fő. A projekt megvalósításában 1 fő projektmenedzser, 1 fő pénzügyi vezető, valamint 3 fő szervezetfejlesztő tréner és 1 fő szervezetfejlesztő pszichológus vett részt. A projektmenedzser a projekt napi szintű irányításáért, disszeminációs, adminisztratív és versenyegyeztetési feladatok ellátásáért, a támogatóval és szállítókkal való kapcsolattartásért, előrehaladási jelentések összeállításáért felel. A pénzügyi vezető feladata a projekt pénzügyi rendjének fenntartása, az előrehaladási jelentések pénzügyi részének kézben tartása. A projekt fő célja az alábbi volt: A stratégiai menedzsment, a felügyelt intézmények felé a jó gazda hozzáállás és a költséghatékonyság, az eredményességi szemlélet segítségével a polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése. A projekt konkrét célja: Nagykovácsi Polgármesteri Hivatalában az ügyfélszolgálati folyamatok átszervezésével, a partnerekkel és a felügyelt szervezetekkel való intézményesített kapcsolattartás megteremtésével, teljesítményértékelési mutatószámok bevezetésével hozzájárulni a hivatal hatékonyabb működéséhez. A fenti célok az alábbi eszközökkel valósultak meg: A pályázat képzési programjának megvalósítása a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola közreműködésével zajlott. A munkatársaknak a projekt keretében biztosított képzések és tréningek az alábbiak voltak:
- Stratégiai gondolkodásfejlesztés tréning
- Együttműködés-fejlesztés tréning
- Költségvetés készítési, elfogadási, végrehajtási és ellenőrzési technikák képzés
- Ügyfélszolgálati képzés
- Projektmenedzsment tréning
- Közbeszerzési ismeretek a gyakorlatban képzés
- Költségvetés készítési, elfogadási, végrehajtási és ellenőrzési technikák tréning
- Diagnosztika
- Folyamatmenedzsment 1. főfolyamat átvilágítás, átstrukturálás
- Stratégiai workshop, stratégiai térkép
- Folyamatmenedzsment 2. ügyfélszolgálati folyamatok
- Folyamatmenedzsment 3. felügyelt intézményekkel kapcsolattartás
- Folyamatmenedzsment 4. partnerek a döntéshozatalban
- Public Relations, Disszemináció és partnerség építés
- BalancedScoreCard
- Eredményességi mutatószámok
- interjúk
- kérdőívek
- fókuszcsoportok
- projektív vizsgálatok
- dokumentumelemzések
Kimenet: Pontos folyamatleírás az önkormányzat főfolyamatairól (mérőszámokkal együtt) elemzés azok fejlesztendő területeiről (hatékonyságvesztés a folyamatban), és a folyamatfejlesztési lépések kidolgozása. A mérőszámok révén a hatékonyságnövelés mérhetően tettenérhető lesz. Ezáltal növekszik a hivatalon belüli koordinációs funkció színvonala, a koordinációs folymaatok leírásai optimalizáltak lesznek. Stratégiai workshop, stratégiai térkép Tevékenység célja: A stratégiai céllebontás lehetőségét biztosító BSC és a hozzá kapcsolódó stratégiai térkép támogatja a szervezeteket a stratégiai célok azonosításában, a stratégiai kommunikációjában és a megvalósítás sikerességének mérésében. Bármely szervezet (és ez alól az önkormányzatok, mint speciális szervezetek sem kivételek) számára rendkívüli jelentőséggel bír egy olyan stratégiai koncepció, szilárd értékrend, jövőkép megléte, amely segíti a szervezetet a számára kiválasztott helyes út megtalálásában. Bármely szervezet számára rendkívüli jelentőséggel bír egy olyan stratégiai fejlesztési koncepció, szilárd értékrend, jövőkép megléte, amely segíti a szervezetet a számára kiválasztott helyes út megtartására. Megvalósítás módszere: Workshop technika – a tanácsadók a Műhelymunka során segítik a döntéshozó vezetőket, hogy kidolgozzanak egy szervezeti jövőképet és egy stratégiai térképet, amely segíti őket abban, hogy saját fejlődésük érdekében nyomon tudják követni eredményeiket. Kimenet: Megalkotott szervezeti jövőkép és stratégiai térkép, ami struktúrája és fókuszálja a szervezet jövőbeni fejlődését. A Műhelymunka során a döntéshozó vezetőkkel közösen került kidolgozásra a jövőkép és a stratégiai térkép, amely segít a prioritások felállításában és a fejlődési/fejlesztési eredményeik nyomon követésében.
Folyamatmenedzsment 2. ügyfélszolgálati folyamatok Tevékenység célja: Az ügyfélszolgálati folyamatok feltérképezése, azok újrastrukturálása, hogy csökkenjen az ügyintézés, a felesleges feladatok elvégzését minimalizáljuk, egy átláthatóbb folyamatívet kapjon a tevékenység. Főbb szempontok: a szervezet ne embere, hanem szerepek köré szerveződjön, tiszták legyenek a felelősségi és hatásköri viszonyok, a szervezet működése a megegyezésen alapuló folyamatok mentén kiszámítható legyen. Az ügyfélszolgálati folyamatok mindig kiemelt szerepet kapjanak, így van ez az önkormányzatok esetén is. A folyamatok fejlesztése, optimalizásálása sokat javít a hatékonyságon. Megvalósítás módszere: Szisztematikus folyamatátvilágítás és dokumentálás, a folyamatok elemzése (BPR szemlélettel) és folyamatszabályozási javaslatok/akciók megtervezése és leírása. Kimenet: Hatékonyan működő ügyfélszolgálat, mérőszámokhoz kötött működés, konfliktusokat kezelni tudó munkatársak. Ügyfélszolgálati folyamatleírás. Folyamatmenedzsment 3. felügyelt intézményekkel kapcsolattartás Tevékenység célja: Az önkormányzat felügyelt intézményeivel történő kommunikációs folyamatok feltérképezése, az elakadások okainak feltérképezése, ezek korrekciója, a hatékony belső kommunikáció megteremtése a rendszer optimalizálása érdekében. Megvalósítás módszere: Szisztematikus folyamatátvilágítás és dokumentálás, a folyamatok elemzése (BPR szemlélettel) és folyamatszabályozási javaslatok/akciók megtervezése és leírása. Kimenet: Folyamattérkép és leírás
Folyamatmenedzsment 4. partnerek a döntéshozatalban Tevékenység célja: Az önkormányzat által fenntartott partnerhálózat képviselőinek bevonása a döntéshozatal folyamatába. Műhelymunka során megvizsgáljuk a település adottságaihoz leginkább illeszkedő módszert (online rendszer, személyes fórum stb.) és megteremtjük a bevonás mechanizmusát, amit dokumentálunk. Megvalósítás módszere: Szisztematikus folyamatátvilágítás és dokumentálás, a folyamatok elemzése (BPR szemlélettel) és folyamatszabályozási javaslatok/akciók megtervezése és leírása. Kimenet: Folyamattérkép és leírás Public Relations, Disszemináció és partnerség építés Tevékenység célja: A folyamat kiterjedhet a szervezet kommunikációs térképének, nyilvánosságfelületeinek meghatározására, a megfelelő informatikai eszközök használatának elterjesztésére, betanítással, képzéssel; új, korszerű kommunikációs módszerek használatára (adatbázis, online hírlevél, interaktív honlap, internet stb.); kiemelt téme szerint ügykezelések átvizsgálására, eltervezésére a partnerek, intézmények bevonásával; az információ áramlásának áttekintésére, az információs csatornák átvilágítására, tervezésére és visszacsatolás beépítésére a hivatal működésébe. Kimenet: Az informatikai és kommunikációs rendszer fejlesztése, kommunikációs térkép. BalancedScoreCard Tevékenység célja: A stratégiai műhelymunkára építve olyan kiegyensúlyozott mutatószámrendszer kidolgozása az önkormányzat vezetőivel, amely segítségével nyomon tudják követni a szervezeti teljesítményt, és szükség esetén korrigálni tudják a folyamatokat. Megvalósítás módszere: Balanced Score Card workshop: A stratégiai céllebontás lehetőségét biztosító BSC támogatja a szervezeteket a stratégiai célok azonosításában, a stratégia kommunikációjában és a megvalósítás sikerességének mérésben. Kimenet: A stratégiai céllebontás lehetőségét biztosító BSC.
Eredményességi mutatószámok Tevékenység célja: A folyamatmenedzsment által átstrukturált tevékenységekhez megfelelő eredményességmérő számok hozzárendelése. A célmeghatározás kritériumai szerint a céloknak számszerűnek, tartalmilag értékelhetőnek kell lenni, mert ez biztosítja a célok megértését minden szervezeti szinten, valamint a célelérés követését és értékelését. A megfelelően kialakított mutatószámok rendszerével ez megvalósul és időben jelzi, ha beavatkozásra van szükség. Megvalósítás módszere: Műhelymunka (workshop technika) Kimenet: Önkormányzati mutatószám rendszer felépítése. Képzések Stratégiai gondolkodásfejlesztés tréning Célja: A rendszerszintű, vállalkozói szemlélet és a tudatos stratégiai működés megismertetése, bemutatása. Módszer: Attitűd-/szemléletformáló és elméleti tudást is nyújtó tréning. A képzés hatékonyan megmutatja a szervezetek felépítésének és működésének komplexitását. A résztvevők nem csak elméleti, de saját élmény útján is ráláthatnak egy virtuális szervezet irányítási rendszerére, annak összetettségére – sok tanulságot levonva különösen a stratégiai gondolkodás szintjén. Kimenet: Az önkormányzat vezetői és informális vezetői megismerik és elsajátítják a rendszerszintű, vállalkozói szemlélet alapjait és a tudatos stratégiai működést, elméleti tudást és gyakorlati tapasztalatot szereznek egy komplex szervezet stratégiai irányításáról. Együttműködés-fejlesztés tréning Célja: Az önkormányzati dolgozók közötti együttműködés fejlesztése. Módszer: együttműködés-fejlesztő és csapatépítő tréning, amelynek lényege az egyéni és csoportos viselkedési stratégiák és azok hatásának felismerése, tudatosítása, továbbá az együttműködési attitűd felkeltése.
Kimenet: Az alapvető egyéni és csoportos viselkedési stratégiák hatásának tudatosításával a tréning fejleszti a szervezet hatékonyságát, javítja a hangulatot, erősíti a kohéziót, növeli a munkatársak együttműködésének hatékonyságát. Ügyfélszolgálati képzés Célja: A folyamatmenedzsment megerősítése érdekében az ügyfélszolgálati kompetenciák fejlesztése, az elégedettebb ügyfél – kiegyensúlyozottabb munkatárs szellemében. Módszer: Attitűdformáló és készségfejlesztő, sajátélményű tréning Kimenet: Az ügyfélorientált kiszolgálás attitűdjének és az ehhez szükséges készségeknek az elsajátítása. Projektmenedzsment tréning Célja: A projektmenedzsment területe az erőforrások szervezésével és azok irányításával foglalkozik, amelynek célja, hogy az erőforrások által végzett munka eredményeként egy adott idő- és költségkereten belül sikeresen teljesüljenek a projekt céljai. A képzés során az önkormányzati munkatársakban a már kialakított projektszemléletre építve a gyakorlatban nagyon használható készségeket, kompetenciákat építünk fel. Módszer: Kibővített kommunikációs, készségfejlesztő tréning, t-csoportos módszerek. Kimenet: Az önkormányzati dolgozók hatékonyabban, összehangoltan tudják a munkájukat szervezni, kevesebb átfedéssel, letisztultabb feladatkörökkel. Közbeszerzési ismeretek a gyakorlatban képzés Célja: Közbeszerzési és ahhoz kapcsolódó pénzügyi ismeretek oktatása, alkalmazkodva az Önkormányzat közbeszerzési eljárásainak lebonyolításához. Módszer: oktatás Kimenet: Közbeszerzési és ahhoz kapcsolódó pénzügyi ismeretek.
Költségvetés készítési, elfogadási, végrehajtási és ellenőrzési technikák tréning Célja: Az önkormányzati költségvetési tervezési-elfogadási-végrehajtási-ellenőrzési folyamat kapcsán új módszerek, megoldások bemutatása. Módszer: oktatás Kimenet: A költségvetési ervezési-elfogadási-végrehajtási-ellenőrzési folyamat kapcsán új módszerek, megoldások bemutatása.
Szervezeti változás diagnosztizálása Ez a tanulmány az ÁROP 3.A.1/A-2008-0016 számú projekt felülvizsgálatára irányul, amelynek célja, hogy egy átfogó képet kapjunk arról, hogy melyek azok az eredmények és javaslatok, amelyek az előző ciklusban beépültek a szervezetfejlesztés során, hosszú távon is érzeztették hatásukat. Kérdőíves felmérést készítünk azon hivatali munkavállalók körében, akik a korábbi és jelenlegi ÁROP projektben is részt vettek, ennek oka abban keresendő, hogy ők vannak csak igazán tisztában a kiindulóponttal, valamint azzal, hogy mit vállaltak a különböző rendezvények során, illetve a megvalósítás egyes fázisairól is ők tudnak majd igazán hiteles képet adni számunkra. Ők lesznek képesek megítélni azt, hogy ezen fejlesztések mekkora hatással valósultak meg. Így kapunk egy naprakész helyzetelemzést. Majd egy diagnózisra kerül sor, amely fontos inputként szolgál a jövőben a tanácsadók számára. A szervezetfejlesztési folyamat egyik első lépése a szervezeti diagnózis, amelynek keretében megvalósított kultúraelemzés (a szervezeti kultúra megismerése, a szervezetet akadályozó kulturális elemek feltárása) és értelmezés (a szervezet értékrendjének, erősségeinek és gyengeségeinek vizsgálata) történik meg. Jelen felülvizsgálati tanulmány tárgyát képezik a korábban megfogalmazásra került javaslatok, illetve helyzetelemzésre, diagnózisra is sor kerül – ehhez segítségképpen a kérdőíves felmérés módszertanát használjuk – amely segít, hogy megismerjük a korábbi projekt tevékenységei milyen mértékben voltak eredményesek, milyen hatással vannak a Hivatal dolgozónak mindennapi munkavégzésére. A szervezeti változás felmérése során vizsgálatunk tárgyát képezte természetesen az is, hogy mely területeket kívánják fejleszteni a jelenlegi ÁROP-3.A.2 projekt során. A kérdések fókusza minden esetben a használhatóságra és a hatékonyságnövekedésre helyeződik. Ezek alapján lehet ugyanis meghatározni, következtetést levonni a jó gyakorlatokra, amelyet természetesen szem előtt fogunk tartani a 2013 és 2014 között megvalósuló ÁROP 3.A.2 projekt során. Az alábbi módszertant használtuk felmérésünkhöz:
- Kérdőíves felmérés
- 1-5 skálás értékelés
- BCG mátrix
- SWOT analízis
- Erősségek
- Gyengeségek
- Lehetőségek
- Veszélyek
A döntési mechanizmusok korszerűsítése A következő táblázatban a döntési mechanizmusok korszerűsítésére adott értékek szerepelnek, megjelölve, hogy hányan adtak le szavazataikat az 1-5-ig terjedő skálán.
A DÖNTÉSI MECHANIZMUS KORSZERŰSÍTÉSE | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Általános döntési kompetenciák, eljárások korszerűsítése a stratégiai menedzsment erősítése érdekében | 1fő | 3fő | 2fő | 1fő | |
A hivatal szervezetének átalakítása az ügyintézési idő csökkentése, vagy más, az ügyintézés eredményességét segítő mutató javítása érdekében | 5fő | 1fő | 1fő | ||
Ügyfélszolgálati tevékenységek ellátásának javítása (pl. munkaszervezés, ügyintézési folyamat átalakítása | 5fő | 2fő | |||
Rendeletalkotási és/vagy egyéb szabályozási folyamatok egyszerűsítése, átalakítása | 3fő | 4fő | |||
A hivatal belső szervezeti egységei közötti együttműködés javítása | 1fő | 3fő | 3fő | ||
A hivatalon belüli koordinációs funkció színvonalának növelése | 3fő | 2fő | |||
Az önkormányzati intézmények felügyeletének átalakítása, a döntési jogosultságok átstrukturálása | 1fő | 1fő | 5fő | ||
Az önkormányzat által felügyelt intézményekkel való rendszeres információáramlás folyamatának korszerűsítése, illetve az intézményektől érkező visszacsatolás beépítése a hivatal működésébe | 1fő | 4fő | 2fő | ||
A közintézmények költséghatékonyabb és/vagy eredményesebb működésére irányuló szervezet átalakítási programok kidolgozása | 1fő | 3fő | 3fő | ||
A hivatal működését, illetve a nyújtott közszolgáltatások eredményességét mérő mutatószámok bevezetése | 4fő | 2fő | 1fő | ||
Szervezeti szintű teljesítménymérési és értékelési eszközök bevezetése | 4fő | 2fő | 1fő | ||
A projekt szemlélet megerősítése | 1fő | 2fő | 3fő | 1fő |
A KÖLTSÉGVETÉSI GAZDÁLKODÁS EREDMÉNYESSÉGÉNEK JAVÍTÁSA | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
Pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása | 1fő | 4fő | 2fő | ||||
Stratégiai tervezés és éves költségvetés összekapcsolása | 1fő | 4fő | |||||
Tartalmi és eljárási kapcsolat kialakítása az önkormányzati szakpolitikai prioritások és a költségvetés előkészítése és elfogadása között | 2fő | 4fő | 1fő | ||||
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata | 2fő | 3fő | 1fő | ||||
Új költségvetés tervezési és végrehajtási technikák alkalmazása | 1fő | 2fő | 4fő | ||||
Közbeszerzési eljárások lebonyolítása | 1fő | 4fő | 2fő | ||||
Környezetbarát közbeszerzési gyakorlat bevezetése. | 2fő | 5fő | |||||
Pénzügyi és költségvetés végrehajtási ellenőrzés javítása. | 1fő | 3fő | 3fő |
A PARTNERSÉG ERŐSÍTÉSE | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
Szervezeti megoldások bevezetése a lakosság naprakész és folyamatos tájékoztatásának javítására, a döntések nyilvánossá tételére | 4fő | 3fő | ||||
A civil és a vállalkozói szférával kialakítható kapcsolatok megszervezésének mechanizmusa. | 3fő | 1fő | 3fő | |||
Partnerek intézményesített bevonása a döntéshozatalba. | 4fő | 2fő | 1fő | |||
Szervezeti és informatikai megoldások a hálózatok létrehozása, illetve a hálózatokon nyugvó működési mód elterjesztése. | 2fő | 1fő | 4fő |
- Negatív cash flow. Piac gyorsan bővül, relatív részesedés alacsony. Sok befektetést igényel.
- Szerény cash flow. Piac gyorsan bővül, relatív piaci részesedés magas.
- Pozitív cash flow. Piac növekedési üteme csökken, relatív piaci részesedés magas. Magas a hozadék és a költségek csökkennek.
- Szerény cash flow. Piac nem nő, relatív piaci részesedés csökkenő és alacsony. Veszteséget termel.
- Fejlesztés: Negatív cash flow esetén indokolt
- Felélés: meggyengült pozitív cash flow és szerény cash-flow esetén
- Szinten tartás: Pozitív cash flow
- Felszámolás: Szerény cash flow
A BCG módszert sok más témára adaptálták már, például az Emberi Erőforrás Menedzsment vonatkozásában a stratégiai teljesítményértékelésre, ahol a jelenlegi és a potenciális teljesítményszintet mérték. Jelen tanulmány portfoliómátrixa a következőképpen néz ki: A Hivatal dolgozóinak véleménye szerint Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzata
- Hivatal dolgozói szerint az Önkormányzat
- Felügyelt intézmények és civilszervezetek szerint az Önkormányzat
- Képviselőtestület szerint az Önkormányzat
- Ügyfelek szerint az Önkormányzat
- Strengths – Erősségek
- Weaknesses – Gyengeségek
- Opportunities – Lehetőségek
- Threats – Veszélyek
- Hivatal szervezettségének, átláthatóságának növelése
- Kommunikáció, információ ellátottság és áramlás javítása
- Ügyfélszolgálat működésének mélyebb feltárása
- Önkormányzat külső megítélésének javítása, külső környezet befolyásoló képességének javítása
- Szakmai és támogató folyamatok felülvizsgálata, 3 kiválasztott folyamat átszervezése: Hivatali ügyiratkezelés, szociális irodához kapcsolódó folyamat, pénzügyi területről egy folyamat
- Működési folyamatrendszer átvilágítása, működési folyamattérkép készítése – workshop
- Sztenderdizálás átvilágítása és operatív javaslatok megfogalmazása – workshop
- 3 reprezentatív folyamat újratervezése – tanácsadás: back-office
- A munkatársak munkaköri és szervezeti besorolásának, illeszkedésének felülvizsgálata, átszervezése: Beruházás-műszaki osztályról 3 munkakör
- Reprezentatív munkaköri elemzések készítése – workshop
- Reprezentatív munkaköri koncepciók készítése – workshop
- Sztenderdizált munkaköri mintadokumentáció összeállítása – interaktív szeminárium
- Kommunikáció, információ ellátottság és áramlás javítása
- A kidolgozott hatékonyságnövelő intézkedések megvalósításának folyamatos nyomon követése. Az Öregiskola Közösségi ház és könyvtár hatékonyságának felülvizsgálata kapcsán vezetői kontrollpontok beépítése.
- Vezetői kontrollpontok beépítése a projektmegvalósítás során – szeminárium
- Javaslatok és cselekvések összesítése – tanácsadás: back-office
- Települési közszolgáltatások összehangolása nem önkormányzati szolgáltatásnyújtók bevonásával, Óvodai nevelés
- Önkormányzati fenntartású intézmények összesítése, helyzetelemzés – workshop
- Vezetői konzultáció – workshop
- Értékelés és javaslatok megfogalmazása – tanácsadás: back-office
- Ügyfélszolgálat működésének mélyebb feltárása
- Átfogó elemzés a lakosság körében, Infrastrukturális beruházásokra
- Elégedettségmérési rendszer kidolgozása – interaktív szeminárium
- Elégedettségmérési rendszer implementálása és nyomon követése