Tevékenység:
Fenntartható gazdálkodás és
költségvetési egyensúly
Dokumentum:
„Tanácsadói tevékenység (koncepció beágyazása)” –
- tanácsadói dokumentum
Hatékonyságnövelés lehetőségeit bemutató tanulmány
Indikátor
Nagykovácsi Község Önkormányzata
ÁROP-3.A.2-2013-2013-0024
Államreform Operatív Program keretében megvalósuló
„Szervezetfejlesztés a közép-magyarországi régióban lévő
önkormányzatok számára”
Tartalomjegyzék
Gazdálkodás fenntarthatósága, hatékonyság növelése. 4
Nagykovácsi Településüzemeltetési Kft. helyzetelemzés. 11
Bevezető
Jelen dokumentum Nagykovácsi Nagyközség önkormányzatánál, az ÁROP 3.A.2 szervezetfejlesztés projektjének keretében, a „Fenntartható gazdálkodás és költségvetési egyensúly” tanácsadási folyamat első fázisa során felszínre került eredményeket mutatja be. Az „első fázis” megnevezés alatt a „műhelymunka vezetők részére”, vagy más megnevezésen „vezetői konzultáció (workshop)” két, személyes tanácsadási alkalmat, illetve az ezekhez kapcsolódó „back office” típusú tanácsadói tevékenységet értjük.
A műhelymunkák 10-10 önkormányzati dolgozó bevonásával kerültek lebonyolításra, a következő folyamat szerint.
Az első fázis legfőbb célja volt, hogy a közös munka keretében feltárjuk azokat a területeket, amelyeken a legnagyobb tartalékok rejtőzködnek az önkormányzat gazdálkodásán belül, ezáltal megkeresve azon lehetőségeket, amelyekre a tanácsadás során a legtöbb figyelmet, erőforrást érdemes fókuszálni, mert a legmagasabb várható eredményre számítunk.
Az első tanácsadási alkalommal a lehetséges fejlesztési területek széles spektrumából indultunk ki, azaz számba vettük a gazdálkodás fenntarthatóságát és a költségvetési egyensúlyt érintő számos témakört. A folyamat kezdetén egy általános célkitűzésből indultunk ki, míg a tanácsadási folyamat során kialakult, hogy a helyzetfeltárás mely területeire érdemes több figyelmet szentelnünk. A kérdéskörök között a megfogalmazott célkitűzések mentén szűkítettünk és pontosítottunk, mindvégig szem előtt tartva, hogy a hatékonyság növelésének legígéretesebb opcióit kívánjuk a tanácsadási folyamat végére megfogalmazni.
Gazdálkodás fenntarthatósága, hatékonyság növelése
Minden, a hatékonyság növelésére irányuló fejlesztési folyamat során szükséges tisztázni, hogy a célcsoport mit ért hatékonyság alatt, illetve mely az a fogalom, melyek azok a fogalmak, amelyet a fejlesztés során alkalmazni kívánunk.
Példaképp említjük a hatékonyság fogalmának sokszínűségére, hogy a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program szervezetfejlesztési módszertani csomagján belül a „Teljesítmény-menedzsment” módszertan többek között a következő lehetséges teljesítmény-hatásokat emeli ki, a hatékonyság kontextusában:
- a szakfeladatok ellátásában megmutatkozó hatékonyság növelése;
- a célok költséghatékonyabb megvalósítása;
- költségek vagy ráfordítások csökkentése;
- az irányítási, valamint a szervezési folyamatok erősítése, fejlesztése;
- a közfeladatok ellátása minőségének javítása;
- a szolgáltatások minőségének javítása;
- az ügyfél-elégedettség növelése;
- a források felhasználása átláthatóságának és ellenőrizhetőségének erősítése;
Az MP 12.0 program által használt hatékonyság fogalom pedig a következő hat kategóriát alkalmazza:
- Eredményes
- Gazdaságos
- Hatásos
- Biztonságos (rugalmas)
- Felügyelhető
- Alkalmazkodó (fejlődő)
Jelen fejlesztési folyamat során a hatékonyság tág fogalmát használjuk, ami a következőket jelenti:
- Egyaránt tekintjük lehetőségként a „többet ugyanannyiból” és az „ugyanannyit kevesebből” típusú hatékonyságnövelést.
- A hatékonyság-növelésnek nem csupán azon lehetőségeit keressük, amik közvetlen pénzügyi megtakarítást eredményeznek.
- Az állampolgári elégedettség növelését a hatékonyság egyik kívánatos paraméterének tekintjük.
- Nem csupán a hatékonyságnövelés rövid, de a közép- és hosszútávú lehetőségeket is figyelembe vesszük. Ez azt jelenti, hogy ha egy fejlesztési lehetőség beruházást kíván, azonban a beruházás megtérül – nettó jelenértéke várhatóan pozitív – az eredményezett későbbi megtakarításoknak köszönhetően, akkor az adott beruházást a hatékonyság-növelés egy lehetőségének tekintjük.
- A rugalmasság biztosítását is a hatékonyság egy típusának tekintjük, összhangban az MP 12.0-ban megfogalmazott hatékonyság fogalmakkal.
SWOT elemzés
A helyzetfeltárás során a SWOT elemzés eszközrendszerét alkalmaztunk, amelyet a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program szervezetfejlesztési módszertanai között is nevesítenek.
A „Vezetői konzultáció (WS)” 1. és 2. alkalom során áttekintettük a Nagykovácsi Önkormányzatának és a település üzemeltetéséért felelős Nagykovácsi Településüzemeltetési Kft. gazdasági fenntarthatóságával és költségvetési egyensúlyával kapcsolatos erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és fenyegetettségeit. A résztvevői kör változása lehetővé tette, hogy az áttekintést különböző irányokból, szélesebb látószögből tudjuk elvégezni.
A jelenlévők egyetértettek abban, hogy a strukturális átalakítások miatt Nagykovácsinak számos kihívással kell- és fog kellenie szembenézni, ezért nagy szükség van arra, hogy közös munka keretében megvizsgáljuk az egyes területek működését és fényt derítsünk az értékteremtési lehetőségekre.
A SWOT elemzés célja, hogy feltárjuk azokat a területeket melyeknél a legnagyobb szükség mutatkozik a hatékonyság javítására, a költségek csökkentésére, a fenntartható gazdálkodás megteremtésére, ugyanakkor az elemzés során lehetővé teszi azon belső tényezők felismerését is, amelyekre a fejlesztési lépések során támaszkodhatunk.
Nagykovácsi Önkormányzatának munkatársaival összeállítottuk az önkormányzat gazdálkodásának fenntarthatóságát érintő erősségek (S), gyengeségek (W), lehetőségek (O) illetve veszélyek (T) összefoglalását, amelyet a következő oldalakon mutatunk be.
Erősségek
|
|
Gyengeségek
|
|
Lehetőségek
|
|
Fenyegetettségek
|
|
A tanácsadási folyamat keretében megvalósult a Nagykovácsi Településüzemeltetési Kft. (NATÜ) és az általa működtetett intézmények működésének áttekintése.
A NATÜ áttekintésének alkalmával górcső alá kerül a vállalkozás:
- szervezeti kialakítása,
- feladatai,
- működése és gazdálkodása.
Az áttekintés célja és kiindulópontja hasonlóan a már bemutatott elemzéshez az volt, hogy a hatékonyságnövelésre irányuló lehetőségeket tárjunk fel.
A találkozón jelen volt
- a NATÜ vezetősége,
- a NATÜ által működtetett intézmények vezetői
- illetve azok az önkormányzati munkatársak, akik érintettek a NATÜ és az intézmények operatív működésében
Nagykovácsi Településüzemeltetési Kft. helyzetelemzés
A Nagykovácsi Településüzemeltetési Nonprofit Közhasznú Kft. 2012. július 1.-étől végzi Nagykovácsi településüzemeltetési és intézményműködtetési feladatait.
Feladatai közé olyan tevékenységek tartoznak, mint
- a parkok, zöld területek gondozása, karbantartása (fakivágás, fűnyírás, gallyazás, zöldhulladék szállítása)
- intézmények működtetése és karbantartása
- térítési díjak beszedése, és ezzel kapcsolatos pénzügyi adminisztráció
- közétkeztetés biztosítása és ezzel kapcsolatos ügyintézés
- intézmények vagyonkezelése
A következő ábra összefoglalóan ábrázolja a NATÜ feladatait és a feladatellátásban résztvevő intézményeket:
A helyzetelemzés során feltárt információk közül a következőket emeljük ki:
1 |
A Nagykovácsi Településüzemeltetési Kft.-nél a tanácsadás időpontjában 31 fő dolgozik, akik közül 4 fő irodai munkát végez, 27 fő pedig a működtetéssel, karbantartással, parkgondozással, takarítással kapcsolatos feladatokat végzi a településen.
|
2 | A Nagykovácsi Településüzemeltetési Kft. bevételeinek túlnyomó része az Önkormányzattól érkezik, vállalkozási szerződés alapján. Ezen felül kisebb, elenyésző bevételei vannak pályabérlésből, kertészeti munkálatokból.
|
3 |
A vállalkozási szerződésben rögzített feladatok felüli munkákat a NATÜ rezsióradíj alapján számolja el. A találkozón elhangzott, hogy sokszor nem egyértelmű, hogy a szerződés alapján mely feladatok tartoznak a NATÜ hatáskörébe és melyek nem.
|
4 |
A kiadási oldalon a bérek és járulékok, a közüzemi számlák illetve dologi kiadások adják ki a kiáramló pénzek túlnyomó részét. Elhangzott, hogy a dologi kiadások kapcsán az tisztítószerek és karbantartási anyagok felhasználása kontrolláltabb lett. Az intézményi oldalról ugyanakkor olyan vélemények hangzottak el, hogy a NATÜ sokszor nem időben vagy nem olyan minőségben szerzi be a tisztítószereket, amikor és amilyen minőségben szükséges lenne az intézmények számára. Így sokszor az intézmények saját költségvetéséből és idejéből kell a tisztítószereket megvásárolni.
|
5 | A NATÜ részéről elhangzott, hogy sokszor problémákat okoz a „túlfeszített” létszám, az alkalmazottaknak rendszeresen kell túlórázniuk és a szabadságukat is nehézkesen tudják csak kivenni a munkatársak. Gondot okoz a helyettesítés. Továbbá, hogy nem tudnak alkalmazni megfelelő kvalitású szakembereket a munkák elvégzésére a jelenlegi bérezési szintek mellett.
|
6 |
Az intézmények többször nehezményezték, hogy a beszerzések kapcsán megnövekedtek az adminisztratív terhek (minden tételről részletes beszerzési megrendelőt kell írni, lepecsételni, aláírni), ugyanakkor cserébe nem nőtt, hanem romlott az ellátás színvonala: sokszor nem azt kapják, amit kérnek, illetve nem kapnak visszajelzéseket.
Az elmondások szerint a karbantartási feladatok sem az „elvárt időben és minőségben” valósulnak meg, sokszor kénytelenek az intézmények „házon belül” megoldani azokat a feladatokat, amiket szerződés szerint a NATÜ kellene, hogy elvégezzen.
|
7 |
A NATÜ fennállása óta kontrolláltabb lett a helységek, sportpályák bérbeadása. Korábban ez a folyamat ad-hoc alapon működött, de a NATÜ központosította és ellenőrzése alá vonta a bérbeadási tevékenységet.
|
8 | Általánosan elfogadott nézet volt a műhelymunka során, hogy a működtetéssel kapcsolatos feladatok nincsenek pontosan letisztázva (kinek, mikor mi a feladata) illetve szerződésben szabályozva, illetve a pontos hatáskörök sem kerültek definiálásra.
|