„Működési folyamatrendszer átvilágítása, működési folyamattérkép készítése” Nagykovácsi Község Önkormányzata ÁROP-3.A.2-2013-2013-0024 Államreform Operatív Program keretében megvalósuló
„Szervezetfejlesztés a közép-magyarországi régióban lévő
önkormányzatok számára” Tartalomjegyzék I.1. Jelentése. 3 I.2. Célja. 3 I.3. Lényege. 3 I.4. Háttér 4 I.5. Miért érdemes sztenderdizálni?. 4 I.6. Sztenderdizálás formája. 4 II.1. Szabályalkotás a gyakorlatban.. 5 II.2. Kompetenciafejlesztés a munkaszervezetben.. 6 III.Működési folyamatrendszer átvilágítása. 7 III.1. Bevezető. 7 III.2. Működési folyamattérkép. 8 III.3. Folyamatok optimalizálása. 9
I. Sztenderdizálás jelentése, értelmezése a közigazgatásban I.1. Jelentése A sztenderdizálás meghatározásakor az elsődleges vizsgálandó tényező, hogy:
- hol helyezkedik el a munkaszervezet működésében,
- mihez kapcsolódik,
- mit jelent pontosan,
- jelenléte mennyire számít vagy számít-e egyáltalán a mindennapi munkavégzés szempontjából.
- Egyszerűsítés
- Költség-optimalizálás
- Rendszerbe foglalás
- Jobbítás és állandósítás
- Hibaminimalizálás
- Pozitív eltérés lehetőségének megőrzése
- Sztenderd bevezetésére való igény felmerülhet egy gyakran ismétlődő folyamat kapcsán vagy olyan folyamatnál, ami ritkán ismétlődik, de hiba esetén magas a negatív eltérés ára (folyamat jellegétől függ, hogy megéri-e sztenderdizálni).
- Egy munkafolyamaton belüli potenciális hibának magas kockázata van
- Sztenderdizálható a folyamat (a kreatív folyamatok nem sztenderdizálhatóak, tehát maga az ötlet)
- Jellegétől függ, ám alapvetően dokumentált, írásos formában történik. Ez az eszköz ahhoz, hogy ugyanúgy emlékezzen rá minden érintett dolgozó.
- Fontos a közérthetőség.
- Lehetőleg transzparens módon történjen.
- Az egyéni alapképességek fejlesztése adja meg a munkaszervezetnek az alapot.
- A szervezeti kompetenciák jelentik az emelkedést a munkaszervezetben. A szervezet egy közösséget jelent, emberek csoportját, akik együtt dolgoznak. A szervezeti kompetenciák tehát azt mutatják meg, hogyan tudunk együtt, közösségben dolgozni.
- Ha a „Mit?” kérdésre keressük a választ, értékteremtési kompetenciákkal
- Ha pedig a „Hogyan?” kérdés kerül előtérbe, akkor a szervezet motorját, hajtóerejét
III.2. Működési folyamattérkép A folyamatrendszerek átvilágítására azért van szükség, hogy lássuk hol alakulnak ki felelősök, kik hoznak létre értéket. A folyamatrendszer felosztásában figyelembe vesszük, melyek számítanak Főfolyamatnak, azon belül Részfolyamatnak, illetve a szervezeti osztály vizsgálata során tovább bonthatók a munkakörök az egyes Tevékenységei alapján. Jellemzően egy szervezet életében, hogy a meglévő tevékenységek -ha olyan mértékűvé növik ki magukat- részfolyamatokká, majd akár főfolyamattá is válhatnak. Jellemző példa, egy magánvállalkozás esetében, egy ponton túl célszerű lehet külön részleget létrehozni egy olyan tevékenység számára, ami önmagában is kellő kapacitást felhasznál a dolgozók részéről. A Nagykovácsi Önkormányzat esetében a következőképpen alakulnak az egyes folyamatok, a május 28-i átvilágítás során kiválasztott osztályoknál:
Főfolyamat | Részfolyamat | Tevékenység |
Adóügyi Osztály | Adókivetés/Behajtás
OEP megkeresés; Helyszínelés/kontroll – ha szükséges; Adók lekönyvelése; Felszólítás; Munkahelyi letiltás |
Postázás; Határozat megírása |
Iktatás | Küldemények kezelése | Érkeztetés;
Bélyegzés; Osztályonkénti szelektálás |
Ügyfélszolgálat | Postakezelés;
Ügyfélfogadás |
Ügyfelek dokumentumainak kezelése;
Határozat megírása |
Közterület Felügyelet | Közterület-foglalás engedélyezése – megadásról értesítés;
Ellenőrzés; Bírságolás; Behajtási engedély + annak ellenőrzése; Közlekedési szabályok betartásának ellenőrzése; Rekalmáló ügyfél ’fogadása’ |
Helyszíni bírság; Adatkérés – rendszám alapján; Értesítések kiküldése |
Segélyezés
Szociális Osztály |
Környezettanulmány | Időpont egyeztetés
Jegyzőkönyv készítés Értesítő levelek Tértivevények ellenőrzése |
- Elkészíti a helyi adórendeletek tervezetét.
- Gyakorolja az I. fokú önkormányzati adóhatósági hatásköröket (a helyi adók, az önkormányzat költségvetése javára más törvényben megállapított adó, továbbá az adók módjára behajtandó köztartozások ügyében törvényben meghatározott esetekben).
- Biztosítja a képviselő-testület helyi adózással kapcsolatos rendeleteinek végrehajtását.
- Működési területén ellátja a hatáskörébe tartozó adók kivetésével, közlésével, nyilvántartásával, beszedésével, behajtásával, kezelésével, elszámolásával, ellenőrzésével és az információ-szolgáltatással kapcsolatos feladatokat.
- Létrehozza és vezeti a törvényben meghatározott nyilvántartásokat.
- Az önkormányzat gazdálkodásának megalapozásához bevételi javaslatokat dolgoz ki.
- Elbírálja az adófizetők által benyújtott adómérséklési és részletfizetési kérelmeket.
- Ellátja a gépjárműadóval kapcsolatos adóhatósági feladatokat.
- A jogszabályban meghatározott esetekben adóellenőrzést folytat le.
- Az adókötelezettség megállapítása érdekében adatokat gyűjt, tájékoztatást kér, helyszíni szemlét tart.
- Eljár az adótartozások végrehajtásával kapcsolatos ügyekben.
- Szükség esetén a behajtás foganatosítása érdekében önálló bírósági végrehajtót keres meg, illetve megkeresi a NAV illetékes szerveit.
- Gondoskodik az elévült adótartozások törléséről.
- Kiadja az adó- és értékbizonyítványt és az adóigazolásokat.
- Adók lekönyveléséhez korszerűbb, átláthatóbb szoftver
- Felszólítások megírásánál célszerű volna egységes vizuálét használni
- Helyszínelés kapcsán, a hatékony munkavégzéshez érdemes volna olyan eszközöket alkalmazni, ami az adóügyi osztály dolgozói számára a legkönnyebben visszakereshetővé teszi a dokumentumokat
- Munkanapokon az önkormányzat és a hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekről felvilágosítást nyújt.
- Általános információ szolgáltatás.
- Átveszi a beadványokat és kérelmeket.
- Fogadja az önkormányzat nyilvános telefonszámára érkező hívásokat.
- Tisztségviselők fogadóóráira bejelentkezések felvétele.
- Azonnal vagy rövid határidővel intézhető hatósági és nem hatósági ügyek intézése.
- Jegyzői igazolás kiadása.
- Papírhasználat: gyakran felmerülő jelenség az ügyfélszolgálat életében a bürokráciából fakadó túlzott papírhasználat. Ennek a korlátozására feltétlen szükséges végiggondolni melyek azok a területek amelyeknél át tudnának térni elektronikus formára.
- postakönyv vezetése elektronikus táblázatban
- Ügyfélkapura való ösztönzés: a 2005-ös indulása óta folyamatos fejlesztés mellett működő Ügyfélkapu számos területen meggyorsítja az ügyintézést, annak ellenére hogy a lakosságnak csak egy aránylag kis része veszi igénybe. Jelen adatok szerint kb. 880 ezren. (forrás: http://palyazat.gov.hu/) A lakosság erre való ösztönzése célszerű lehet.
- Közterület Felügyelet
- A közterületek jogszerű használatának, a közterületen folytatott engedélyhez, illetve útkezelői hozzájáruláshoz kötött tevékenység szabályszerűségének ellenőrzése;
- A közterület rendjére és tisztaságára vonatkozó jogszabály által tiltott tevékenység megelőzése, megakadályozása, megszakítása, megszüntetése, illetve szankcionálása;
- Közreműködés a közterület, az épített és a természeti környezet védelmében;
- Közreműködés a társadalmi bűnmegelőzési feladatok megvalósításában, a közbiztonság és a közrend védelmében;
- Közreműködés az önkormányzati vagyon védelmében;
- Közreműködés a köztisztaságra vonatkozó jogszabályok végrehajtásának ellenőrzésében;
- A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolvány jogszerű használatának és birtoklásának az ellenőrzése.
Javaslatok:
- Behajtási engedélyek ellenőrzésénél célszerű egy listát kéznél tartani az engedélyezett rendszámokról, így hatékonyan megállapítható, a jármű behajtásának jogosultsága
- Közlekedési rendszabályok betartatásánál a Közterület Felügyelet jelenléte fontos szerepet képvisel
- Parkolási bírságok esetében a közlekedési táblák láthatóvá tétele sokat számít, ez egy zöldövezetben, ahol fák takarhatják a jelzéseket, különösen sokat jelent. Így elkerülhetők olyan szabályszegések, amelyek nem szándékosak