„Szervezetfejlesztés a közép-magyarországi régióban lévő
önkormányzatok számára” Tartalomjegyzék Bevezető. 3 Az elégedettség mérés indoka. 3 Alapelvi megközelítések. 4 Egyéb szempontok a kérdőív készítése során.. 5 A kérdések-válaszok szerkezeti formája. 5 A kérdőív a fentebb vázolt szempontok tekintetében.. 6 Személyes kérdések. 6 Intézmények – Iskola, Óvoda, Bölcsőde. 7 Úthálózat 7 Csatornázás. 8 Szabadidős programok. 8 A kérdőív lakossághoz való kijuttatása. 9 Összegzés. 9 Bevezető A részt vevők rögzítik, hogy a közigazgatásban is elengedhetetlen a minőség fogalmának újraértelmezése. A helyi lakosság, mint ügyfél visszajelzése az egyik legfontosabb mérőszám a minőségi szolgáltatás megteremtéséhez. Nagykovácsi korábban is végzett elégedettség méréseket, a helyi lakosság bevonásával. Annak tapasztalatai, a kiértékelés taglalása nélkül az alábbiak: kevesen töltötték ki, személyes kontaktus nélkül nem sikerült mobilizálni a lakosságot. Az elégedettség mérés indoka A település nagyberuházást, csatorna fejlesztést hajtott végre, amely jelentősen megterhelte a lakosságot a kivitelezés adta technikai nehézségekkel: úthálózat lezárása, építési munkák, zaj, stb…. Mindezek mellett az egyéb szolgáltatások tekintetében is szükséges a folyamatos monitoring a lakosság igényei tekintetében. Az Önkormányzat szükségesnek látta annak a felmérését, hogy a közszolgáltatásai körében végzett reform, fejlesztés milyen visszhangra talált. Egyidejűleg a felmérésből egyéb lakossági igények mérhetőek fel, illetve a felmérésben résztvevők alanyi jellemzőivel mérhető, hogy az egyes társadalmi szegmensek milyen igényekkel lépnek fel a városvezetés felé. A kérdőív egyben lehetőséget ad a lakosság egyes rétegeinek, életkor, nem, stb…. alapján való igénymérésére, annak megállapítására, hogy az egyes szegmensekben milyen prioritások jelennek meg a településsel szemben. Figyelembe kell venni azt a tényt, hogy korábban már folytatott le egyéb projekt keretében kérdőívezést az Önkormányzat és a tapasztalat az volt, hogy a kiküldött kérdőíveket kevesen töltötték ki. Az alkalmazott módszer tekintetében a fő cél az volt, hogy minél szélesebb lakossági kör bevonásra kerüljön. A tréning keretében az alábbi módszerek merültek fel
- Személyes kijuttatás és interjú – a lakossági szemétszedés alkalmával az önkormányzat dolgozói amúgy is végigjárják az érintett körzeteket, így a kijuttatás és az esetleges személyes interjú is megoldható. Hátránya, hogy sok idő és esetlegesen elveszi a célfeladattól, a szemétszedéstől a prioritást. Viszont ez a módszer érheti el a legtöbb kitöltött kérdőívet.
- Internetes felmérés – rendkívül megosztott a vélemény abban, hogy a település mennyire használja ezen információs közeget, illetve, hogy mennyire figyelemfelkeltő egy ilyen jellegű mérés.
- Központi helyekre kihelyezéssel – Mindamellett, hogy anonimitást biztosít, kevesen vehetőek a tapasztalatok szerint rá arra, hogy részt vegyenek ilyen módon a kérdőív kitöltésében.
- X-elős válaszok, a kérdésre adott reakció a felkínált válaszokból hozott döntés. Ennek során vigyázni kell arra, hogy mennyire irányítjuk a választ.
- Kifejtős válaszok. Ennek során a kérdés az, hogy valóban olyan fontos téma kerül mérésre, ami annyira érdekli a lakosokat, hogy kifejtik róla a véleményüket. Veszély az, hogy sokan nem vállalkoznak fogalmazás stílusú válaszadásra.
- Egyszerű mondatszerkezetű, feleletszerű válaszokat igénylő kérdések. Ezen esetben a kérdés valamennyire irányít, viszont az egyszerű válaszadás során nincsenek választható lehetőségek, így a választ adó szabadabban reagálhat, a válaszok semennyire sem irányítottak.
- Hány éves?
- Mivel foglalkozik?
- Családos-e?
- Ha igen, hány gyermeket nevel?
- Hány évesek a gyermekek?
- Végzettsége?
- Állandó vagy ideiglenes lakcímmel rendelkezik-e Nagykovácsiban?
- Honnan értesül a helyi hírekről? (Honlap, Böngésző, stb.)
- Melyik városban dolgozik? (Nagykovácsi, Budapest, stb)
- Vesznek-e igénybe közszolgáltatásokat? Ha igen, mit? (Könyvtár, Óvoda, stb.)
- Egyetért-e azzal, hogy az Önkormányzat új bölcsődét épített?
- Ha megépül, igénybe fogja-e venni gyermekei számára?
- Milyen egyéb fejlesztéseket preferálna? (Étkezés, oktatás, stb.)
- Esetleges anyagi hozzájárulás esetén milyen összeget szánna gyermekei nevelésének támogatására illetve a fejlesztésekre (esetleges önerő)?
- Milyen burkolatú és infrastruktúrával ellátott utcában / útszakasz mentén lakik?
- Szükségesnek tartja-e fejlesztését?
- Ha nem, miért ……………….
- Ha igen, miért ……………….
- Ha igen, mit fejlesztene?
- Amennyiben igényli a fejlesztést, jelölje meg mennyit szánna rá! (5000 Ft alatt, 5000-20.000 Ft között, stb)
- Mennyire elégedett a csatornázással kapcsolatos információk áramoltatásával Nagykovácsiban? (Mennyiség, minőség)
- Ezen információk hogyan jutnak el Önhöz?
- Ha nem jutnak el, hogyan szeretne értesülni? (Posta, Honlap, stb)
- Szükségesnek tartja-e a csatornázást?
- Környezetbarátnak tartja-e?
- Évekkel ezelőtt élt-e a befizetés lehetőségével?
- Ha egyenlőre nem, de a későbbiek során fizetési kötelezettsége esetén részletfizetést igényelne-e?
- Uszoda fejlesztés?
- Történhet személyes kihordással, például felvetésre került, hogy a szemétszedés alkalmával, amikor az önkormányzati dolgozók körzetekre bontva vezetik a szemétszedést, egyidejűleg kijuttatják a kérdőíveket.
- Közösségi pontoknál, kihelyezetten. Ez esetben nagy hangsúlyt kell helyezni a figyelemfelkeltésre és ezáltal a kérdőív kitöltésére való rábírásra.
- A honlapon keresztül.
- Az Önkormányzat és kapcsolódó intézményrendszerében való elérhetővé tétel.
„Szervezetfejlesztés a közép-magyarországi régióban lévő
önkormányzatok számára” Tartalomjegyzék Bevezető. 3 Az elégedettség mérés indoka. 3 Alapelvi megközelítések. 4 Egyéb szempontok a kérdőív készítése során.. 5 A kérdések-válaszok szerkezeti formája. 5 A kérdőív a fentebb vázolt szempontok tekintetében.. 6 Személyes kérdések. 6 Intézmények – Iskola, Óvoda, Bölcsőde. 7 Úthálózat 7 Csatornázás. 8 Szabadidős programok. 8 A kérdőív lakossághoz való kijuttatása. 9 Összegzés. 9 Bevezető A részt vevők rögzítik, hogy a közigazgatásban is elengedhetetlen a minőség fogalmának újraértelmezése. A helyi lakosság, mint ügyfél visszajelzése az egyik legfontosabb mérőszám a minőségi szolgáltatás megteremtéséhez. Nagykovácsi korábban is végzett elégedettség méréseket, a helyi lakosság bevonásával. Annak tapasztalatai, a kiértékelés taglalása nélkül az alábbiak: kevesen töltötték ki, személyes kontaktus nélkül nem sikerült mobilizálni a lakosságot. Az elégedettség mérés indoka A település nagyberuházást, csatorna fejlesztést hajtott végre, amely jelentősen megterhelte a lakosságot a kivitelezés adta technikai nehézségekkel: úthálózat lezárása, építési munkák, zaj, stb…. Mindezek mellett az egyéb szolgáltatások tekintetében is szükséges a folyamatos monitoring a lakosság igényei tekintetében. Az Önkormányzat szükségesnek látta annak a felmérését, hogy a közszolgáltatásai körében végzett reform, fejlesztés milyen visszhangra talált. Egyidejűleg a felmérésből egyéb lakossági igények mérhetőek fel, illetve a felmérésben résztvevők alanyi jellemzőivel mérhető, hogy az egyes társadalmi szegmensek milyen igényekkel lépnek fel a városvezetés felé. A kérdőív egyben lehetőséget ad a lakosság egyes rétegeinek, életkor, nem, stb…. alapján való igénymérésére, annak megállapítására, hogy az egyes szegmensekben milyen prioritások jelennek meg a településsel szemben. Figyelembe kell venni azt a tényt, hogy korábban már folytatott le egyéb projekt keretében kérdőívezést az Önkormányzat és a tapasztalat az volt, hogy a kiküldött kérdőíveket kevesen töltötték ki. Az alkalmazott módszer tekintetében a fő cél az volt, hogy minél szélesebb lakossági kör bevonásra kerüljön. A tréning keretében az alábbi módszerek merültek fel
- Személyes kijuttatás és interjú – a lakossági szemétszedés alkalmával az önkormányzat dolgozói amúgy is végigjárják az érintett körzeteket, így a kijuttatás és az esetleges személyes interjú is megoldható. Hátránya, hogy sok idő és esetlegesen elveszi a célfeladattól, a szemétszedéstől a prioritást. Viszont ez a módszer érheti el a legtöbb kitöltött kérdőívet.
- Internetes felmérés – rendkívül megosztott a vélemény abban, hogy a település mennyire használja ezen információs közeget, illetve, hogy mennyire figyelemfelkeltő egy ilyen jellegű mérés.
- Központi helyekre kihelyezéssel – Mindamellett, hogy anonimitást biztosít, kevesen vehetőek a tapasztalatok szerint rá arra, hogy részt vegyenek ilyen módon a kérdőív kitöltésében.
- X-elős válaszok, a kérdésre adott reakció a felkínált válaszokból hozott döntés. Ennek során vigyázni kell arra, hogy mennyire irányítjuk a választ.
- Kifejtős válaszok. Ennek során a kérdés az, hogy valóban olyan fontos téma kerül mérésre, ami annyira érdekli a lakosokat, hogy kifejtik róla a véleményüket. Veszély az, hogy sokan nem vállalkoznak fogalmazás stílusú válaszadásra.
- Egyszerű mondatszerkezetű, feleletszerű válaszokat igénylő kérdések. Ezen esetben a kérdés valamennyire irányít, viszont az egyszerű válaszadás során nincsenek választható lehetőségek, így a választ adó szabadabban reagálhat, a válaszok semennyire sem irányítottak.
- Hány éves?
- Mivel foglalkozik?
- Családos-e?
- Ha igen, hány gyermeket nevel?
- Hány évesek a gyermekek?
- Végzettsége?
- Állandó vagy ideiglenes lakcímmel rendelkezik-e Nagykovácsiban?
- Honnan értesül a helyi hírekről? (Honlap, Böngésző, stb.)
- Melyik városban dolgozik? (Nagykovácsi, Budapest, stb)
- Vesznek-e igénybe közszolgáltatásokat? Ha igen, mit? (Könyvtár, Óvoda, stb.)
- Egyetért-e azzal, hogy az Önkormányzat új bölcsődét épített?
- Ha megépül, igénybe fogja-e venni gyermekei számára?
- Milyen egyéb fejlesztéseket preferálna? (Étkezés, oktatás, stb.)
- Esetleges anyagi hozzájárulás esetén milyen összeget szánna gyermekei nevelésének támogatására illetve a fejlesztésekre (esetleges önerő)?
- Milyen burkolatú és infrastruktúrával ellátott utcában / útszakasz mentén lakik?
- Szükségesnek tartja-e fejlesztését?
- Ha nem, miért ……………….
- Ha igen, miért ……………….
- Ha igen, mit fejlesztene?
- Amennyiben igényli a fejlesztést, jelölje meg mennyit szánna rá! (5000 Ft alatt, 5000-20.000 Ft között, stb)
- Mennyire elégedett a csatornázással kapcsolatos információk áramoltatásával Nagykovácsiban? (Mennyiség, minőség)
- Ezen információk hogyan jutnak el Önhöz?
- Ha nem jutnak el, hogyan szeretne értesülni? (Posta, Honlap, stb)
- Szükségesnek tartja-e a csatornázást?
- Környezetbarátnak tartja-e?
- Évekkel ezelőtt élt-e a befizetés lehetőségével?
- Ha egyenlőre nem, de a későbbiek során fizetési kötelezettsége esetén részletfizetést igényelne-e?
- Uszoda fejlesztés?
- Történhet személyes kihordással, például felvetésre került, hogy a szemétszedés alkalmával, amikor az önkormányzati dolgozók körzetekre bontva vezetik a szemétszedést, egyidejűleg kijuttatják a kérdőíveket.
- Közösségi pontoknál, kihelyezetten. Ez esetben nagy hangsúlyt kell helyezni a figyelemfelkeltésre és ezáltal a kérdőív kitöltésére való rábírásra.
- A honlapon keresztül.
- Az Önkormányzat és kapcsolódó intézményrendszerében való elérhetővé tétel.